Twee-in-een verslag - Reisverslag uit Storslett, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu Twee-in-een verslag - Reisverslag uit Storslett, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

Twee-in-een verslag

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

14 Augustus 2011 | Noorwegen, Storslett

Aangezien ik gisteren niet ge-updated heb zal ik daar maar mee beginnen. We vertrokken rond 10 uur uit Korgen en het plan was dat we die dag de poolcirkel zouden passeren en tot ongeveer 80 km onder Narvik zouden doorrijden. Dit was aardig uitgekomen.
Rond enen waren we bij de poolgrens en met luid gejubel gingen we daar pauzeren voor koffie en warme chocolademelk. Daarna zijn we de winkel even ingegaan, want zo'n toeristisch punt heeft dan ook een winkel vol prutsdingen. Oom Albert en Pim hebben een hele warme, wind- en waterdichte jas gekocht terwijl ik vooral naar de sieraden keek (nee, niks gekocht). Toen we aankwamen was het aan het regenen maar eenmaal uit het winkeltje was het weer droog met een heerlijk zonnetje. Oom Albert nam hiervan snel gebruik en ging foto's maken. Mama daarentegen bakte voor Pim en mij hamburgers (dankje mam, was heel lief) en toen we weer met z'n allen in de camper zaten, zat oom Albert op te scheppen over zijn práchtige foto's en hoe mama ze wel mocht kopiëren. Dat vond ze toch geen goed plan en gewapend met haar camera ging ze op pad om foto's te maken van de omgeving. Na een half uur ging het weer regenen maar mama was net op tijd klaar en ging ze terug naar de camper. Na eerst een tijdje op de deur van een andere camper te hebben gebonsd trouwens.
Enfin, we reden we maar weer verder. Rond half 8 konden we kiezen; of nu overnachten en morgen met de boot over of nu met de boot over en wat later overnachten. Unaniem gingen we voor de tweede optie en al snel waren we bij de haven. Het duurde een tijdje voordat de boot er was maar we vermaakten ons kostelijk met een paar Hillbilly-figuren voor ons. Ook kwamen onze Oostenrijkse vrienden voorbij op de boot naar de Lofoten. Dit moet ik even uitleggen denk ik. We waren rond vieren gewoon op de weg toen we opeens iemand anders hoorden brabbelen op de frequentie van onze walkietalkies. Pim legde even contact en het bleken de twee Oostenrijkse busjes voor ons te zijn. Na wat grapjes te hebben gemaakt over de (niet zo hoge) snelheid (dingen als, vroemvroem en miepmiep!) gingen ze meedoen en kwamen er antwoorden als "Speedy Gonzales!", waarop wij weer zeiden dat Michael Schumacher concurrentie kreeg. Alles goed en wel, de snelheid was maar 50km/u dankzij die busjes. De eerste de beste kans die we kregen gingen we er dan ook vrolijk zwaaiend langs. Een half uurtje later stopten we vom bij te tanken en wie stopten er naast ons? Inderdaad, die Östenreichers. Even kort gebabbeld en blijkbaar gingen zij dus naar de Lofoten. Na elkaar een fijne vakantie te hebben gewenst vertrokken we weer, om weer naar elkaar te zwaaien bij die haven.
De oversteek zelf was heel rustig en eenmaal aan de overkant gingen we op zoek naar een parkeerplaats voor onze eerste keer 'wildkamperen'. We lieten oom Albert voorop gaan omdat die altijd de mooiste plekjes kan vinden. We overnachtten dan ook voor het eerst 'in het wild' op een parkeerplaats met prachtig uitzicht op een enorm meer. 


Vanochtend vertrokken we weer rond tien uur. Het was weer een 'Blue sky, happy day!'. Er was weer eens prachtig uitzicht op een enorm meer in een V-dal. Elke berg had van die kleine smeltwater-riviertjes die uitkwamen in een grote rivier die weer uitkwam op het meer (dank aan mevrouw de Jong, mijn aardrijkskunde-lerares). Er was ook nog een komvormige berg met een gletsjer erin. We hielden nog pauze bij hetzelfde meer (wat eigenlijk de Noorse Zee bleek te zijn) waar een of andere idioot aan het zwemmen was. Enfin, liever hij dan ik. Al die Noren zijn trouwens gek. Ze lopen hier rond in korte broeken en met korte mouwtjes terwijl wij hier rondlopen in dikke truien en, jawel, mijn Uggs. Als je ze vraagt waarom en of ze het niet koud hebben, antwoorden ze meestal dat "het toch zomer is?". Ik weet niet of ik nou bewondering voor ze moet hebben of dat ze gewoon enorm dom zijn. 
Goed, dat was het wel voor vandaag. We staan nu weer "in het wild" bij de nationale snelweg, de E6. Het is dat ik geen koffie lust anders zou ik midden op de weg wel een bakkie drinken, er rijdt hier namelijk geen hond. Morgen zijn we (hopelijk) op de Nordkapp. De weersvoorspellingen zijn goed, 20+ graden en zon voor de komende drie dagen. Ik zal maar eens goed integreren met de lokale bevolking en mijn zomerkleding voor in de kast leggen. Slaap lekker! 
P.S. Gefeliciteerd Judith en Wilma! 

  • 14 Augustus 2011 - 07:46

    Riet:

    Leuk die ontmoeting met de Oostenrijkers!

  • 14 Augustus 2011 - 09:17

    Hetliefstenichtje:

    Dankjewel! Taart + feest komt nog! En de cadeau's want die heb ik nog niet gekregen en mam ook niet:p houden we nog tegoed omdat we niks wisten, nja behalve een hondje maar die krijg ik niet.... Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is het digitale verslag van al mijn reizen. Langzaam maar zeker worden het er meer en meer. De laatste grote reis was die uit het jaar 2011 toen ik met vijf anderen naar de Noordkaap reisde en waar we in totaal 7000km hebben gereden. Waar ik in de toekomst ook heen ga, ik zal proberen om zoveel mogelijk mijn ervaringen te delen via de verslagen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 74366

Voorgaande reizen:

10 September 2022 - 30 September 2022

Een rondje Noorwegen

04 September 2020 - 02 Oktober 2020

Zweden

02 September 2018 - 20 September 2018

Oostenrijk 2018

02 Juli 2017 - 28 Juli 2017

Terug naar Noorwegen

09 Juli 2016 - 04 Augustus 2016

Het land van whisky, kastelen en meren: Schotland

01 Juli 2014 - 24 Juli 2014

On the road again

29 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Noorwegen, editie 2013

05 Augustus 2011 - 02 September 2011

Nordkapp 2011

25 Juli 2009 - 21 Augustus 2009

Noorwegen, freaking awesome!

18 Juli 2007 - 17 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: