Lüstig ist dass Sigunerleben. - Reisverslag uit Eggum, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu Lüstig ist dass Sigunerleben. - Reisverslag uit Eggum, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

Lüstig ist dass Sigunerleben.

Door: Marloes (maar eigenlijk papa)

Blijf op de hoogte en volg Marloes

24 Augustus 2011 | Noorwegen, Eggum

Gisteravond genoten van een mooie zonsondergang. Over zee kijkend kun je de zon mooi onder zien gaan. Zo ver als je kunt kijken zie je alleen maar water. En de zon die haar laatste stralen over het wateroppervlak naar je toe zendt. Om stil van te worden.
Eggum is één van de plaatsen langs de Noorse kust waar je ongehinderd naar de ondergaande zon kunt kijken. De midzomernacht krijgt hier dan ook voldoende aandacht.
Een zeehondje vlak voor de kust zorgde er voor dat pap zijn kiekjes ook nog even kon schieten. Genieten dus.
Vanmorgen lekker langzaam de dag begonnen, o.a. door uit te slapen. Om tien uur deden we de eerste horren omhoog en was er weer een stralend blauwe hemel. De zon deed weer haar best. Pim wilde vandaag weer 30 kilometer fietsen en wij hadden ons doel dichterbij gevonden, het lichtbaken van Nordhavet. Vanuit de caravan was het baken in westelijke richting te zien. Pim wilde weer terug richting de E10. Hem stonden nog een paar pittige klimmetjes te wachten.
Na de middag vertrokken we met z'n vijven richting het lichtbaken. Pim bleef nog even bij de caravan. Het eerste deel van het pad was mooi breed en in het zonnetje vanaf zee was het een lekkere wandeling. De rotswanden, bergen links van ons lagen wat wolken tegen aan. Deze verontrusten ons niet en we konden lekker in een truitje lopen. Nadat we een groot hek, die de schapenkuddes gescheiden moesten houden, hadden gepasseerd kwamen we nog een paar kunstwerken tegen. Een 3D sculptuur die o.a. een boeddha beeldje, een gezicht, een soort vaas voorstelde. Het is gemaakt door een Zwitserse kunstenaar. Ook een grote steen met enkele tekens, teksten er op, stelde een kunstwerk voor. Het zal wel.... Het verschilde niet veel van andere stenen, die de natuur hier ook had neergezet.
Het pad werd smaller en de afgrond er naast kwam steeds dichter bij. We daalden ook weer en kwamen op kleine ronde keitjes te lopen. Ongemakkelijk dus. Op een bepaald moment hadden de dames het wel gezien en wilden weer terug. Oom Albert en pap gingen verder. Dicht onder de kust werden ze ook nog weer begeleidt door een zeehond. Zij hebben het lichtbaken ook werkelijk aanschouwd, maar hebben moeten klimmen en klauteren om het lichtbaken te bereiken. Op een moment werd het oorspronkelijke pad te glad en glibberig en moest er gezocht worden naar een alternatieve route. Deze lag er ook hogerop. Het lichtbaken was op een bepaald moment aan het zicht onttrokken door grote rotsblokken. Het baken werd tenslotte bereikt. Blijkbaar liepen er normaliter ook veel schapen. Het was een en al schapenstront rondom het baken. Ook hier werd er al gebruik gemaakt van de alternatieve energie, namelijk zonnecollectoren. De terugreis ging volgens hen voorspoedig. Aan het eind gaf de Garmin van papa 8,7 km aan. Ze vonden het een geslaagde middagje klimmen en klauteren. In de avond hebben ze bergschoenen bij de waterkraan direct weer ontdaan van de schapenstront. Klaar voor de volgende tocht.
Ook deze avond gaf de zonsondergang weer een leuk beeld. In het oosten zette de maan zijn beste beentje voor.
Het geeft een ontzettend vrij gevoel waar we hier in Eggum staan. De natuur, de omgeving, de leuke plek waar we staan, geeft alles met elkaar een goed gevoel. Wilfried Finkers zijn deuntje klonk dan ook regelmatig bij het avondeten, "Afwisselend is het Zigeunerleven, Varia" oftewel "Lüstig ist dass Sigünerleben, Varia".
Pim is nog naar het vikingschip gefietst. 30 kilometer heen en terug met o.a. een helling van 17 %. Deze vakantie heeft hij al 74 kilometer op de teller gezet. Hij heeft later op de avond nog patat gehaald en hierin zitten te bunkeren. Ter compensatie.....
Oh ja, tante Ali heeft gewonnen vanavond met jokeren. Al weer. EPO, anabole steroïden, wat zou ze gebruiken? Ze rijden in een camper en komen ook wel in Frankrijk. Even de Gendarmerie inseinen. Straks begint ze ook nog te racen op haar fiets.
Morgen gaan we naar Moskenes. Donderdag gaan we met de boot over naar Bodø, een tocht van bijna vier uur en een stuk duurder dan de retourprijs van de ferry tussen Hirtshals en Larvik. In Bodø gaan we naar de Saltstraumen kijken. Weer een camping met wifi in Bodø. Maar morgen eerst weer een rustig tochtje naar Moskenes.

• 25 Augustus 2011 - 04:49

Jacquel:

Wat een avonturiers zijn Piet en pap toch ook hè!! Maar uiteindelijk heeft Piet toch nog foto's van een zeehondje. Dat was laatst toch mislukt. Mam alwéér gewonnen? Je mag inderdaad haar urine wel controleren want dat is vast niet goed. Veel plezier vandaag op de boot.

• 25 Augustus 2011 - 06:43

Riet:

Die Saltstraumen zal ook heel bijzonder zijn!

• 26 Augustus 2011 - 14:55

Riet:

Leuke foto van Pim. Dappere tocht van hem!