Inspanning, ontspanning en een heldendaad - Reisverslag uit Våge, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu Inspanning, ontspanning en een heldendaad - Reisverslag uit Våge, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

Inspanning, ontspanning en een heldendaad

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

31 Juli 2013 | Noorwegen, Våge

Wie in de wereld leeft zonder zich bewust te worden van de betekenis van de wereld, dwaalt door een enorme bibliotheek zonder de boeken aan te raken. Een mooi citaat waar ik niet eens meer van weet waar ik het vandaan heb gehaald. Hoewel ik niet durf te beweren te weten wat de betekenis is van de wereld, kan ik wel stellen dat ik vandaag me bewuster ben geworden van mijn omgeving.
We hadden vanochtend besloten om nog een dag hier op het zuidelijkste puntje van Noorwegen te blijven. De parkeerplaats hier achter de vuurtoren is goed vol met andere campers en caravans. Het ontbreekt ons dan ook niet aan vermaak.
Vanmiddag hebben oom Albert, Jacqueline, pap en ik in een echt vader-dochter uitje de rotswal naast de parkeerplaats weer beklommen. We zijn ruim drie uur aan het wandelen geweest over de vele rotsen en kliffen, met als omkeerpunt het einde van het vasteland van Noorwegen. Werkelijk een prachtige plek waar je al je problemen zo kwijt zou kunnen beredeneren. Wat stelt iets nou voor in vergelijking met rotsen, kliffen, opspattend water en de onmetelijke zee!
Aangezien het dongelding van pap geen snel internet meer heeft (foto's uploaden kost veel MB namelijk) kan ik slechts twee foto's vanaf mijn mobiel meesturen met dit verslag. Jullie moeten daarom maar geloven hoe mooi het rotslandschap was :-) De tocht was in zijn totaliteit de moeite helemaal waard!
Eenmaal bij terugkomst konden we lekker wegzakken op een stoel. Mam en tante Ali waren op de thuisbasis gebleven met een paar boeken. Ze hadden net thee gezet toen wij aankwamen dus dat kwam mooi uit. We waren net aan het ontspannen toen er een caravan in de problemen kwam. Het bleek namelijk dat er twee caravans achter elkaar weg gingen van de parkeerplaats. Er zijn hier twee mogelijkheden voor: de helling met mooi glad asfalt en een helling met los zand en stenen. Driemaal raden welke ze kozen... De eerste caravan had geen problemen maar de tweede had te weinig vaart overgehouden en glipte dus weg en rolde weer naar achteren. De Zwitserse stoethaspel achter het stuur had zijn ramen niet open gedaan dus de aanwijzingen die zijn vrouw riep waren voor dovemansoren. Na wat paniekerige momenten, waardoor mam uiteindelijk niet meer wilde kijken, besloten oom Albert, Jacqueline, pap en ik maar even te gaan helpen. De Zwitserse vrouw was ons erg dankbaar en met ons achter de caravan aan het duwen en de man in de auto, lukte het ons uiteindelijk om samen het hele gevaarte over de heuvel te krijgen. Na wat getoeter en gezwaai, ze waren echt blij, konden ze hun reis vervolgen.
Nu lig ik lekker ik de caravan op de bank en zit de rest buiten met thee en koekjes. Ontspanning is absoluut het woord van de dag, al was dat geklim en geklauter soms nogal het tegenovergestelde. Vanavond doen we daarom ook niets meer, behalve wat eten klaarmaken en misschien een potje Jokeren.
Morgen trekken we verder in de richting van Egersund, een kustplaats onder Stavanger. De weersverwachtingen zijn voor dit gebied in ieder geval heel goed. Vanuit Egersund gaan we weer richting het noordoosten waar de beklimming van de Preikestolen wacht. Na vandaag heb ik er om eerlijk te zijn nog meer zin in!
Vandaag hou ik het voor gezien en ga ik zo denk ik ook maar een koekje halen. Voor nu wens ik iedereen nog een fijne dag toe en groetjes vanaf deze kant van de Noordzee ;-)

  • 31 Juli 2013 - 16:17

    Marjon:

    Ik lees het boek van André Kuipers: Droomvlucht.
    Heel mooi. En Ali en ik hebben heerlijk in de zon gezeten.!

  • 31 Juli 2013 - 16:22

    Tab:

    Leuk om met je mee te lezen, Marloes.
    Je schrijft het ook gewoon leuk op!
    En prachtige foto's (:

  • 31 Juli 2013 - 17:03

    Riet:

    Sluit me helemaal bij Tabje aan!
    Wat een prachtige plek om te zijn.
    Dank je! Jullie allemaal ook nog een fijne dag en avond gewenst. Joker ze!

  • 31 Juli 2013 - 20:55

    Sanne:

    Hoi, berichtje voor de Vrielinks :-)
    Erg leuk om zo de belevenissen mee te lezen! Prachtig daar ook?
    Heel veel plezier en genieten voor jullie allen!!!
    Groetjes Sanne uit Exloo

  • 31 Juli 2013 - 20:55

    Sanne:

    Ook? Is ook! :-)

  • 31 Juli 2013 - 23:54

    Jacqueline :

    Hey Sanne, het is hier inderdaad prachtig en we zijn nog maar net onderweg!! Je kan de belevenissen van onze reis zo meelezen. Wij vermaken ons uitstekend met elkaar!! Groetjes van ons allemaal vanaf het zuidelijkste puntje van Noorwegen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is het digitale verslag van al mijn reizen. Langzaam maar zeker worden het er meer en meer. De laatste grote reis was die uit het jaar 2011 toen ik met vijf anderen naar de Noordkaap reisde en waar we in totaal 7000km hebben gereden. Waar ik in de toekomst ook heen ga, ik zal proberen om zoveel mogelijk mijn ervaringen te delen via de verslagen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 74239

Voorgaande reizen:

10 September 2022 - 30 September 2022

Een rondje Noorwegen

04 September 2020 - 02 Oktober 2020

Zweden

02 September 2018 - 20 September 2018

Oostenrijk 2018

02 Juli 2017 - 28 Juli 2017

Terug naar Noorwegen

09 Juli 2016 - 04 Augustus 2016

Het land van whisky, kastelen en meren: Schotland

01 Juli 2014 - 24 Juli 2014

On the road again

29 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Noorwegen, editie 2013

05 Augustus 2011 - 02 September 2011

Nordkapp 2011

25 Juli 2009 - 21 Augustus 2009

Noorwegen, freaking awesome!

18 Juli 2007 - 17 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: