Een brug te ver? - Reisverslag uit Jørpeland, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu Een brug te ver? - Reisverslag uit Jørpeland, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

Een brug te ver?

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

02 Augustus 2013 | Noorwegen, Jørpeland

Eindelijk weer een computer met wifi! We zitten nu op de camping vlakbij de Preikestolen en aangezien hier geen dorp is, moest ik de locatie maar op Jørpeland zetten. De camping wordt beheert door Nederlandse mensen en de douches en het internet zijn dan ook gratis (hoera!). Het is grappig om andere mensen Nederlands te horen praten terwijl ik dit verslag tik. Er zijn daarentegen ook Engelsen, Belgen, Duitsers, Italianen, Zwitsers, Noren, Denen en vast nog wel wat nationaliteiten. De Preikestolen, een enorme rotswand die letterlijk honderden meters steil naar beneden is afgekapt, is dan ook een grote trekpleister voor dit gebied.
Het is hier weer eens mooi en het uitzicht vanachter deze computer is dan ook weer eens een enorme rotswal met bomen. De foto hiervan zit ook bij dit verslag ;-)
Vanochtend zijn we vertrokken vanaf Ogna. Na een kort beraad werd besloten om via de Noordzee-route naar boven af te reizen en daarna richting het oosten te trekken. Vanuit Lauvvik zouden we dan de veer pakken richting Oanus en vandaaruit zou het nog maar een klein stukje rijden zijn om bij de camping van de Preikestolen te komen.
Dit was de intentie. De daadwerkelijke uitvoering ging iets anders. De Noordzee-route werd gevolgd en deze was dan ook weer heel mooi. Richting het oosten trekken ging ook best aardig en al snel hadden we Ålgård bereikt. Van daaruit zouden we opnieuw naar het noorden trekken om net onder Sandnes de afslag naar het oosten te nemen. Deze afslag werd jammerlijk genoeg gemist en uiteindelijk kwamen we ergens tussen Stavanger en Sandnes tot stilstand. Na een korte pauze, waar het beleg ons van het brood waaide, gingen we weer terug over de snelweg waar we ditmaal wel de goede afslag namen :-)
De weg die we namen voerde ons langs een enorme fjord en het uitzicht was dan ook om van te dromen. Het weggetje heeft mam wat extra grijze haren bezorgd maar was volgens Jacqueline om van te genieten. Het was eigenlijk een weggetje dat voor één voertuig gemaakt was. Inhalen ging niet en een tegenligger was een obstakel. Ook hiervan zijn foto's en die vind je onderaan dit verslag.
Eenmaal bij Lauvvik was ik het zat en deed ik de korte broek maar aan. Het beloofde koude weer is een dag uitgesteld en het was vandaag de hele dag bloedwarm met volle zon. De boottocht zelf zou slechts een kleine tien minuten duren, maar lol was er weer genoeg. De wind stond zo strak op het water dat mijn paardestaart horizontaal achter me stond! Aangezien Jacq hier de foto van heeft, komt deze pas later in het verslag.
Aangekomen in Oanes gingen we weer op weg. De brug die we vanaf de veer al hadden gezien, bleek werkelijk enorm te zijn en eenmaal op de splitsing, kon ik niet zo snel zien waar we heen moesten. Ik was namelijk de hele reis al een kaart aan het lezen en aangezien er, zoals eerder gezegd, weinig grote plaatsen in de buurt waren die ik af kon lezen op de bordjes en die in de buurt waren van de Preikestolen, werd het een gokje. De brug zelf bleek een hel te worden voor mam. De hele dag waaide het al vrij hard en de caravan in een rechte lijn houden, vereiste dus nog wel wat van de bestuurder. Dat in combinatie met een brug, waar mam dus absolúút niet van houdt, zorgde ervoor dat er weinig geademd of gezegd werd van haar kant. Enfin, de brug hield het en we waren aan de overkant. Aan de overkant van de fjord ook en de Preikestolen was dus aan de andere kant. Dus tóch de verkeerde afslag gekozen! Mam weer door een hel laten gaan, maar ook mooie foto's vanaf de brug! :-)
We hebben uiteindelijk heelhuids de camping gehaald. De weg hiernaartoe was soms krap, soms doodeng, maar vaak toch vooral heel mooi en adembenemend. Morgen wordt een rustdag. Ik hoor net van de Nederlandse vrouw achter de receptie dat het vanaf 11 uur 's ochtends gaat losbarsten, regen en onweer, en dat tot 18:00. We hebben de laarzen alvast in de caravan gezet! Overmorgen gaan we de Preikestolen beklimmen. Ik verwacht zelf dat de bui van morgen de moeilijkheidsgraad nog iets gaat opschroeven. We zullen het zien! Voor nu wens ik iedereen weer een fijne avond. De regen is hier in ieder geval weer begonnen dus ik ga snel weer terug naar de caravan!

P.S. Voor de geïnteresseerden: Ik heb nog wat foto's toegevoegd bij de laatste verslagen :)

  • 02 Augustus 2013 - 21:18

    Tante Ali:

    Het is weer een mooi verslag.goed gedaan bloem

  • 02 Augustus 2013 - 21:18

    Piet:

    Eerst nog een kop koffie bij de receptie. Het is inmiddels weer droog en weer een mooi avondrood achtergrond. Inderdaad was het een mooie tocht vandaag, ondanks de sterke wind. We hebben een mooie plek gevonden op de camping, waar we weer een paar dagen kunnen vertoeven. We gaan zien wat ons de komende dagen weer gaan brengen.

  • 02 Augustus 2013 - 21:38

    Marjon:

    Tja dat krijg je met een man met hersenletsel.
    Moet je elke dag rijden en voor alles zorgen.... :-)
    En inderdaad: ik houd niet van bruggen, maar ik ga!!
    Het was een mooie tocht.

  • 02 Augustus 2013 - 23:36

    Riet:

    Wat een mooie omgeving. Super die paardestaartfoto :)
    @ Marjon: je bent een heldin!!!!!!
    De toegevoegde foto's ga ik nu bekijken!
    Het was hier erg warm vandaag, ruim boven de 30 graden. Hopelijk jullie (berg)beklimming zonder regen.

  • 02 Augustus 2013 - 23:43

    Riet:

    Foto's gezien. Prachtig!
    Wat een litteken Piet. Dat was een heftige botsing.
    Humor: zusje van busje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is het digitale verslag van al mijn reizen. Langzaam maar zeker worden het er meer en meer. De laatste grote reis was die uit het jaar 2011 toen ik met vijf anderen naar de Noordkaap reisde en waar we in totaal 7000km hebben gereden. Waar ik in de toekomst ook heen ga, ik zal proberen om zoveel mogelijk mijn ervaringen te delen via de verslagen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 74400

Voorgaande reizen:

10 September 2022 - 30 September 2022

Een rondje Noorwegen

04 September 2020 - 02 Oktober 2020

Zweden

02 September 2018 - 20 September 2018

Oostenrijk 2018

02 Juli 2017 - 28 Juli 2017

Terug naar Noorwegen

09 Juli 2016 - 04 Augustus 2016

Het land van whisky, kastelen en meren: Schotland

01 Juli 2014 - 24 Juli 2014

On the road again

29 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Noorwegen, editie 2013

05 Augustus 2011 - 02 September 2011

Nordkapp 2011

25 Juli 2009 - 21 Augustus 2009

Noorwegen, freaking awesome!

18 Juli 2007 - 17 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: