Keuzes en aparte toiletruimtes :-) - Reisverslag uit Ulsvåg, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu Keuzes en aparte toiletruimtes :-) - Reisverslag uit Ulsvåg, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

Keuzes en aparte toiletruimtes :-)

Door: M

Blijf op de hoogte en volg Marloes

22 Juli 2017 | Noorwegen, Ulsvåg

Terwijl we in Bleik waren drong het tot ons door dat we teveel wilden in te korte tijd. Het was dus tijd om keuzes te maken. Na rijp bereid besloten we om te Lofoten verder links te laten liggen. Altijd goed om nog een keer daar naar toe te gaan en er dan enkele weken rond te trekken. We besloten om terug te gaan naar de poolcirkel en dan nog wat lager, mede door de goede weersvooruitzichten voor die streek de komende week. Voor de Lofoten werd wisselvalliger weer met meer regen voorspeld.
Via een prachtige tocht langs de kust van de Vesterålen zakten we naar het zuiden. De bedoeling was om de boot van Lødingen naar Bognes te nemen. We zijn nog even gestopt bij een hele mooie parkeerplek aan het fjord die we ons van de vorige keer herinnerden, met rotsen en woeste branding. Piet gooide nog even een hengeltje uit maar ving helaas niets. Ach, het was gewoon leuk om even te kijken hoe het gooide.
Schiet me ineens nog een leuk iets te binnen. Toen we in de buurt van Olderdalen reden moesten we tanken (als je al ruim 4800 km op de teller hebt staan doe je dat nog wel eens :-)). Piet in zijn onschuld ziet diesel staan en hangt de slang in de tank. Je betaalt hier meestal met de kaart, dus vooraf. We waren ongeveer voor de helft leeg , er ging ongeveer 35 liter in. Toen Albert achter hem wilde tanken bij dezelfde pomp kwam de vrouw uit de shop naar buiten. No, no, no zei ze tegen Albert. Verbaasde blikken. Bleek dat het Angivtfri-diesel was. Tja ons Noors is niet super en het bleek dat het dus landbouwdiesel was. Hmmmmm nou ja, goedkoop was het wel maar niet voor herhaling vatbaar. Albert moest naar de volgende pomp en betaalde dus het gewone, duurdere tarief en die moest de tank vol hebben :-)
Het stonk soms de dagen daarna wel wat in de auto, maar na enkele keren tanken was de tank weer "schoon" en de stank was weg.
Zoals gezegd waren we weer op het vaste land en we hadden besloten om niet de kustweg te pakken, omdat dat ook elke dag rijden was met maar weinig kilometers aan het eind van de dag. We gingen voor enkele dagen goed wat kilometers maken en dan enkele dagen niets doen. Verder werd besloten om op de poolcirkel te overnachten. Klinkt toch goed: deze vakantie overnachten op de Nordkapp én de Poolcirkel! Na de overtocht naar Bognes hebben we overnacht in Ulvsvåg op de camping. Nog een grappig iets. We moesten een code intikken bij de wc's en douches om daar naar binnen te kunnen. Dat was geen probleem bij gewone wc's, maar iedereen gebruikte ook het invalidetoilet. Nu was er 1 probleem. Als je daar de code intikte kwam je meteen in de wc- en doucheruimte terecht en niet zoals bij de andere ruimtes, in een soort halletje. Marloes ging vrij vlot als eerste even naar de toiletruimtes om te kijken of er een wasmachine was, toetste de code in bij het invalidetoilet en trok de deur met een vaart open........ bleek er een man in de ruimte te zijn! Met een "sorry" van de man, die in zijn blootje stond, kwakte ze de deur weer dicht en kwam ze retour :-). Hilariteit alom. Even later kwam de man naar buiten en verdween hij schichtig tussen de bomen en de huisjes. We zagen hetzelfde gebeuren bij andere mensen. Wat een constructie, wie dat bedacht heeft......
Wat volgde was dat de mensen nu naar de deur liepen, voorzichtig even op deur klopten en wachtten. Dan heel zachtjes: "hello?" riepen. Een enkele keer durfde men dan toch niet naar binnen, ondanks het feit dat er geen antwoord kwam. We hadden op afstand goed zicht hierop en hebben ons er kostelijk mee vermaakt. Die dag hebben we ook voor de tweede keer een wasje gedaan met de superwasmachine van Albert en Ali. Met generator draaide het ding als een tierelier. Alles weer schoon en fris in de zon en de wind. Maar dit verhaal was er nog even tussendoor. We waren op weg naar de poolcirkel en daarover in het volgende verhaal meer. Tjuuuuuus

• 22 Juli 2017 - 13:13

Riet:

Geweldig!!!!!! :-):-):-):-):-)

• 22 Juli 2017 - 14:52

Carin:

Ha Marloes,
    ja hoor, hij is er..... de brief met kaart, wat geweldig zeg, heerlijk om te lezen. De 18e op de post en de 22e in mijn brievenbus in de klimop, niet gek hoor.
    Hele goede reis nog verder voor iedereen, geniet ervan!
    Groet Carin