Bergen, city of awesomeness - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu Bergen, city of awesomeness - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

Bergen, city of awesomeness

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

08 Augustus 2013 | Noorwegen, Bergen

Goedenavond allemaal! Ik typ dit verslag vanaf mijn laptop met een wat verkleurd gezicht. Vandaag was het warm en zonnig! De kleding die we aan hadden, paste dus niet helemaal bij het weer zelf (lange broeken en lange t-shirts).
Vandaag zijn we naar Bergen gegaan. Korte geschiedenisles: Bergen is de op één na grootste stad van Noorwegen en staat bekend als de regenachtigste stad van Noorwegen. Dit komt volgens mij omdat de stad omringt wordt door zeven bergen en daardoor de regen blijft hangen in de vallei. Rond de 13e eeuw werd Bergen een Hanze-stad. Hanze-steden waren als het ware punten vanwaar de handel werd vervoerd en verhandeld (Deventer is bijvoorbeeld ook een Hanze-stad).
Om het mooiste uitzicht over de stad te zien, zijn we met de Fløibanen omhoog gegaan. Dit is een bijzonder steil treintje met banken die in terras-opstelling staan. Bij Fløien zelf is een panorama-dek vanwaar je een prachtig uitzicht over de stad en de omgeving hebt. Absoluut een aanrader dus!
Verder hebben we nog over de vismarkt gelopen. Nog een tip: neem een wasknijper mee! De geur is alleen lekker voor de liefhebbers. De foto's zijn daarentegen wel weer mooi geworden en ik heb er dan ook een paar bijgevoegd aan dit verslag :) Nadat we met de Fløibanen omhoog waren geweest, kregen we wat honger. Aangezien vis nou niet per se mijn lievelingseten is, en dat van mam ook niet, zijn we met Jacqueline in touw naar de Subway gegaan en hebben daar een heel lekker broodje gegrilde kip gehad. Oom Albert, tante Ali en pap hielden het op kabeljauw (dacht ik) met wat aardappels en groenten. Ieder z'n ding. Tijdens het eten kwam er een heel brutaal vogeltje op de tafel zitten bedelen. Staat ook op de foto ;)
Naast dit alles zijn we ook nog naar het UNESCO werelderfgoed-gedeelte van Bergen gegaan: de welbekende houten huisjes. Werkelijk een heel grappige ervaring om daar weer rond te lopen. Het doet me soms wat denken aan de Wegisweg van Harry Potter, met al die kromme huisjes en kleine tussendoor-gangetjes.
Tot slot zijn we nog langs de MacDonald's gegaan om wat glazen te scoren (en dus de verplichte MacMenu's te eten). Terwijl we op het plein zaten om ons eten op te eten, kwam er opeens oude muziek vanuit het centrum van het plein. Denk een beetje aan Charleston-muziek, en als je niet weet wat dat is, dan raad ik Youtube aan ;). Drie paren gingen opeens heel leuk daar Charleston-achtige dansjes uitvoeren. Eten en een voorstelling, wat wil een mens nog meer!
Na een tijdje was het eten op en werd het wat kouder in de lucht. We werden allemaal ook wat minder energiek (wat niet gek is na zo'n dag actief bezig doen) en het werd dus tijd om terug te gaan naar de camping, wat namelijk nog twee uur rijden zou betekenen. Na heel overtuigend te hebben gezegd dat ik wil rijden, heb ik zojuist mijn eerste rit in de bergen gehad! Bijzonder intensief rijden en opletten, maar wel ontzettend gaaf om te doen :) De auto is ook nog heel gebleven en we zijn niet de fjord ingereden dus alles ging beter dan verwacht.
Morgen nog een dagje lanterfanteren en daarna trekken we door naar het oosten van Noorwegen. De tunnel die we oorspronkelijk wilden nemen, is dichtgegaan nadat er brand is geweest. Het wordt dus nog wat omrijden voordat we in Flåm het treintje kunnen nemen (iets wat op de wenslijst van oom Albert stond). Enfin, omrijden in een land als Noorwegen is alles behalve een straf dus dat scheelt weer ;)
Voor nu weer een hele fijne avond voor een ieder. Hopelijk is het in Nederland ook zulk plezierig weer!

P.S. Als iemand ons heeft proberen te bereiken, dat is hoogstwaarschijnlijk mislukt. T-Mobile heeft grote storingen in het buitenland dus we hebben én geen verbinding én geen internet meer. Gelukkig heeft de camping gratis wifi ;-)

  • 09 Augustus 2013 - 11:18

    Piet:

    Vis heb ik met smaak gegeten. 180 kronen voor een klein bordje, een tussendoortje..... voor Nederlandse begrippen, moet je langzaam van genieten. Je proeft de verse vis. Heerlijk. Daar kan een portie kibbeling van de Almelose markt niet tegen aan.
    Oh ja, mocht je twijfelen aan Marloes haar woorden, Marloes haar 1e bergrit ging echt goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is het digitale verslag van al mijn reizen. Langzaam maar zeker worden het er meer en meer. De laatste grote reis was die uit het jaar 2011 toen ik met vijf anderen naar de Noordkaap reisde en waar we in totaal 7000km hebben gereden. Waar ik in de toekomst ook heen ga, ik zal proberen om zoveel mogelijk mijn ervaringen te delen via de verslagen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 74348

Voorgaande reizen:

10 September 2022 - 30 September 2022

Een rondje Noorwegen

04 September 2020 - 02 Oktober 2020

Zweden

02 September 2018 - 20 September 2018

Oostenrijk 2018

02 Juli 2017 - 28 Juli 2017

Terug naar Noorwegen

09 Juli 2016 - 04 Augustus 2016

Het land van whisky, kastelen en meren: Schotland

01 Juli 2014 - 24 Juli 2014

On the road again

29 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Noorwegen, editie 2013

05 Augustus 2011 - 02 September 2011

Nordkapp 2011

25 Juli 2009 - 21 Augustus 2009

Noorwegen, freaking awesome!

18 Juli 2007 - 17 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: