It's sad, so sad. It's a sad, sad situation! - Reisverslag uit Kvanndal, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu It's sad, so sad. It's a sad, sad situation! - Reisverslag uit Kvanndal, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

It's sad, so sad. It's a sad, sad situation!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

06 Augustus 2013 | Noorwegen, Kvanndal

Goedenavond vanuit Kvanndal! Het is de vierde dag met regen, maar het uitzicht is er alleen maar mooier op geworden :-)
Vanochtend rond elf uur vertrokken vanaf de parkeerplaats en het bereik op de smartphones was meteen weer terug. We hebben de 13 helemaal omhoog gevolgd, door prachtige valleien en hoge pieken. De foto's hiervan heb ik al meteen bijgevoegd ;-)
Er zijn hier veel nauwe weggetjes waar slechts één voertuig tegelijkertijd overheen kan. De meeste Noren stoppen dan ook wel als ze twee caravans en een enorme camper aan zien komen. Soms komen we daarentegen een gek tegen die gewoon doorscheurt. Het is dan ook niet overdreven als ik zeg dat we op onze knietjes de Here mogen bedanken dat we vandaag zonder kleerscheuren over zijn gekomen.
Op zich was de weg hiernaartoe lekker rustig. De mensen bleven achter ons en de voertuigen konden ons makkelijk over de passen trekken. Het ging dan ook prima tot op een bepaald moment. Tegenslag lijkt wel een sleutelwoord voor deze vakantie te worden. Na pap's glip in de kop, mam die oom Thijs nadeed bij het inladen van de boot, de Fransoos die zijn spiegel tegen de onze heeft geknald (foto's zijn toegevoegd bij het vorige verslag), is het nu zo dat Jacqueline's versnellingsbak oververhit is geraakt. Ik snap de technische dingen er niet precies van, maar volgens oom Albert kwam het erop neer dat de automaat te lang in een te hoge versnelling stond maar te weinig toeren maakte. Volgens mij is het dus vergelijkbaar met zelf op een fiets zitten in slechts één hoge versnelling en dan heuvelopwaarts moeten rijden. De motorkap ging los en koffie werd gezet, je moet namelijk toch iets doen tijdens het wachten.
Na de koffie ging oom Albert nog eens checken hoe het zat. Het volgende voorstel was dat hij en Jacq naar de dichtsbijzijnde Volvo-dealer zouden gaan en daarbij de caravan achterlieten. Dit voorstel werd geaccepteerd en wij bleven dus met de caravan, camper en onze auto en caravan achter op de parkeerplaats terwijl Jacq en oom Albert naar Odda reden. Na ruim een uur te hebben genikst, kwamen ze weer terug met het nieuws dat er waarschijnlijk vieze olie in zit. Deze zou vervangen moeten worden en om zeker te zijn dat het niet snel weer zou gebeuren, zou de versnellingsbak ook nog gespoeld moeten worden. Dit laatste kon daarentegen niet in Odda en aangezien je als je eenmaal bezig bent, ook meteen alles goed moet doen, werd besloten om door te rijden. Het probleem zou waarschijnlijk ook wel verholpen worden door in een lagere versnelling te rijden. Jacq kan dus nu misschien niet meer alles over laten aan haar automaat, maar we komen in ieder geval wel weer ergens.
Goed, voor de rest dus veel hardrijdende gekken gehad. Tunnels waren er ook in overvloed op de weg naar boven. Deze streek van Noorwegen (Rogaland) is blijkbaar de fruitstreek. Om de zoveel meter kwamen we weer een kraampje tegen met 'moreller', kersen. Oom Albert heeft er maar een paar gekocht, overigens uit het duurste kraampje die ik heb gezien (50 kronen). Het deed me wat denken aan de zes gebakjes op de Noordkaap voor in totaal €36,- :-) Misschien heeft ie wel een neus voor dure dingen.
Uiteindelijk zijn we bij de veer aanbeland van Brimnes naar Bruravik. Jacq en tante Ali konden nog net op de pont en wij moesten nog wachten op de volgende pont Het was ondertussen al rond zes uur geworden.
Uiteindelijk kwam de volgende veerboot en deze namen wij om onze reis richting Bergen te vervolgen. Vanuit Bruravik zijn we verder getrokken naar het Noorden en we staan nu op een allerschattigst klein camping'tje op een crossroad naar Bergen en Jotunheimen, het gebied waar we later nog heen gaan.
Voor de rest moest ik nog melden dat ik zojuist nog wat kapot heb gemaakt (het gaat goed hier). De caravan-deur vloog uit mijn hand toen ik hem open deed en uit een reflex greep ik het vakje wat al een keer kapot was gegaan en door pap was gelijmd. Je raadt het waarschijnlijk al, ik greep, ik trok weer kapot. Enfin, pap heeft hem weer gemaakt en nu wordt het extra voorzichtig zijn met dat vakje.
Oom Albert zijn wasmachine'tje doet het trouwens goed. De eerste was is al gedraaid en zit nu al een dag te drogen, haha.
Ik heb het weerbericht alvast bekeken en de komende drie dagen wordt het mooi weer. Ik kan dus gerust stellen dat Bergen zijn bijnaam als 'regenachtigste stad van Noorwegen' in mijn ogen niet verdiend is. Vier jaar terug was het ook een prachtig zonnige dag toen we er waren. We zullen zien of we er morgen al heen gaan of de dag erna. Wat er ook gebeurd, dat de wollen trui uit kan, dat is een ding dat zeker is. Voor nu dan, welteverstaan....
Groetjes vanuit Granvin! Hopelijk is het in Nederland ook wat koeler aan het worden ;-)

P.S. Ik heb nog wat foto's toegevoegd bij de Preikestolen. Vooral de foto van mam en oom Albert is typerend.

  • 06 Augustus 2013 - 22:15

    Albert:

    Met een schone maar nog natte onderbroek natte sokken en schoenen kunnen we ook nog wel een oververhitte versnellingsbak aan.
    We zitten nu inderdaad op een heerlijke kleine camping met morgen een dag waar een ieder zijn eigen ding kan doen.
    Ik weet zeker dat er morgen weer een pracht van een blog word gepoost .
    Ook al ben ik er zelf onderdeel van ik lees het altijd weer met veel plezier

    de groetjes van de SOA.

  • 07 Augustus 2013 - 15:22

    Riet:

    Hallo allemaal,
    Dit noem ik op expeditie gaan! Wat een avontuur.
    Prachtige foto van Marjon en oom Albert : )
    Ben nieuwsgierig, waar staat SOA voor (in jullie geval dan, haha!)
    Hier regent het, hopelijk is het in jullie gebied nu droog.
    Prachtig jouw verslagen en foto's Loesjeh!

  • 07 Augustus 2013 - 15:44

    Marjon:

    Hoi Riet,
    Vandaag een heerlijke zonnige dag. Morgen en overmorgen ook, als het goed is.
    Alles is droog, er is zelfs alweer gewassen!
    En SOA staat in ons geval voor: super oudoom Albert :-)
    Jullie voor straks een fijne vakantie en bij terugkomst alles lezen :-))
    En nog gefeliciteerd met Suzan haar verjaardag.
    Groetjes, M

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is het digitale verslag van al mijn reizen. Langzaam maar zeker worden het er meer en meer. De laatste grote reis was die uit het jaar 2011 toen ik met vijf anderen naar de Noordkaap reisde en waar we in totaal 7000km hebben gereden. Waar ik in de toekomst ook heen ga, ik zal proberen om zoveel mogelijk mijn ervaringen te delen via de verslagen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 74244

Voorgaande reizen:

10 September 2022 - 30 September 2022

Een rondje Noorwegen

04 September 2020 - 02 Oktober 2020

Zweden

02 September 2018 - 20 September 2018

Oostenrijk 2018

02 Juli 2017 - 28 Juli 2017

Terug naar Noorwegen

09 Juli 2016 - 04 Augustus 2016

Het land van whisky, kastelen en meren: Schotland

01 Juli 2014 - 24 Juli 2014

On the road again

29 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Noorwegen, editie 2013

05 Augustus 2011 - 02 September 2011

Nordkapp 2011

25 Juli 2009 - 21 Augustus 2009

Noorwegen, freaking awesome!

18 Juli 2007 - 17 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: