Heutzutage - Reisverslag uit Kabelvåg, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu Heutzutage - Reisverslag uit Kabelvåg, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

Heutzutage

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Marloes

22 Augustus 2011 | Noorwegen, Kabelvåg

We vertrekken vandaag weer van Bleik om verder af te zakken richting de Løfoten. Omstreeks 10.30 uur hebben we luid toeterend en zwaaiend afscheid genomen van de vriendelijke campingeigenaar. Mocht je in de buurt een camping zoeken, Camping Midnattsol in Bleik is een aanrader; mooi gelegen, goed sanitair en goedkoop.
Met een rustig side-seeing gangetje zijn zijn we langs de kust verder afgezakt richting het zuiden. Rustig reizend, er is weinig verkeer op de weg. Het wordt een foto-en-film-maak-dag. Er zijn voldoende onderwerpen. Vooral de hoge bruggen waar de Hurtigruten onder door vaart brengt mam in verhoogde staat van paraatheid. Je weet maar nooit wat de brug gaat doen als wij er op rijden. Gelukkig zwemmen er geen krokodillen in het water.
Een van de tussenstops trekken papa en oom Albert de bergschoenen aan. Tussen de parkeerplaats en de zee liggen een aantal rotsen die nog wat uitdaging bieden. De koffie blijft nog even in de thermoskan.
Als het duo terug is blijken de strandjutters een groen kistje en klein oranje balletje van een sleepnet gevonden te hebben en mee genomen naar de caravan. " Je weet maar nooit waar het goed voor is".
Langzaam gaan we verder richting het Hurtigruten museum in Storkmarknes. Te langzaam dus. We zijn er om half vier en het museum gaat om vier uur dicht. Normaliter vertoeven we meerdere uren in een museum. Negentig kronen p.p. voor twintig minuten museumbezoek doet ons mede besluiten om het museum nu te laten voor wat het is en tijdens een volgende Noorwegenreis te bezoeken. We gaan een wkp (wildkampeerplek) voor de nacht opzoeken. Kijken wat het deze keer wordt.
Vanuit Storkmarknes rijden we tegen de klok in over de kustweg in de richting van Melbu. Maandag nemen we daar de boot naar Fiskebøl. Na diverse gehuchtjes, die allemaal op 'vik' lijken te eindigen, gepasseerd te zijn, biedt de smalle kustweg niet alleen een uitwijkplaats maar ook een zeer ruime wkp. Niet direct uitzicht op zee, maar een korte wandeling door een stukje heide brengt ons al snel bij de zee. Een mooie rustige plek voor de nacht. Aan de overkant van de weg staan een paar hoge steile bergen. Het is onvoorstelbaar dat de kleine stipjes onder de top schapen zijn. We wisten niet dat schapen op zulke steile hellingen konden lopen. Het regent eventjes waardoor de bergtopjes tijdelijk in de wolken komen te liggen.
Na het avondeten, macaroni, zijn de oudjes de hartenroute gaan lopen. Deze ligt iets verderop in de heide verscholen. Een kunstenaar heeft samen met scholieren een route gemaakt die gemarkeerd wordt door rode harten met daarop Noorse teksten. De oudjes begrijpen er geen snars van, maar volgen de route door de heide, en komen na diverse klauterpartijen met natte broekspijpen en schoenen door het veenachtige gebied weer voldaan terug bij de caravan. Tijd voor koffie en een potje jokeren. Tijdens de koffie kijken we nog even naar de videobeelden van de afgelopen dagen. Lachen, leuk en verrassend.
Verrassend was het berichtje van de "Haakies". De familie heeft uitbreiding gekregen in de vorm van een boxer-pup van 10 weken oud. Juudje heeft haar zin gekregen. Het drammen, manipuleren en week maken van d'r ouders heeft ze overstag doen gaan. We zijn er blij mee hoor :) We mogen gegarandeerd wel een keer oppassen. Judith mag haar vriendje Mïsja eerst zindelijk maken, gna, gna. Dat het berichtje ons hier heeft bereikt moge een wonder heten. De GSM verbindingen zijn op deze wkp namelijk belabberd, tot ergens van onze wereldverbindelaar, Pim. Oh ja, tante Ali heeft vanavond gewonnen met jokeren. Oma is vandaag 71 geworden. Van harte.
Maandag gaan we verder naar o.a. Fiskebøl, Svolvær, Henningsvær. We overnachten vermoedelijk op de strandcamping van Eggum. Groetjes!

-Piet

• 22 Augustus 2011 - 16:01

Riet:

Wat een reis maken jullie. Super!!!

• 22 Augustus 2011 - 16:09

Peter:

Hebben piet en papa niet toevallig een geocache meegenomen haha

• 22 Augustus 2011 - 19:53

Jacqueline:

Twintig minuten in een museum is idd wel erg kort. Wat goed van mams dat ze jullie heeft ingemaakt met jokeren, 1 keer hoera. Ik heb de foto's al gezien van Mïsja. Erg lief. Veel plezier nog en we lezen het wel weer.

• 22 Augustus 2011 - 20:09

Marjon:

Vandaag de Vesteralen verder bekeken. Prachtig allemaal.
    Riet, ik maak foto's en video, je mag wel een compleet weekend komen kijken als je het allemaal wilt zien :-) Heb nog een deel van een zee-egel gevonden. Kan Erik nog even naar kijken. Zal wel niet veel bijzonders zijn. Doei, Tot later! M.

• 22 Augustus 2011 - 23:02

Albert:

We hadden wel een geocach bij ons maar de batterijen raakten op.
    Waren al ruim twee jaar niet meer gebruikt vertelde piet.
    Maar zelf de weg zoeken is minstens zo leuk