Van Jokkmokk naar Luleå - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu Van Jokkmokk naar Luleå - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

Van Jokkmokk naar Luleå

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

16 September 2020 | Zweden, Luleå

Eindelijk weer eens tijd om de blog bij te werken. Houd je dus maar vast voor vele e-mails :-)

Vandaag vertrokken we uit Jokkmokk. Het stadje en de camping in Skabram heeft ons goed gedaan. Hier komen we zeker nog een keer terug! Nadat we rustig de watertank hadden bijgevuld en nog wat kanelbullar hadden gescoord bij de Coop, hebben we een bezoek gebracht aan het Ajte-museum in Jokkmokk. Hier wordt de geschiedenis van de Samen verteld, de oorspronkelijke inwoners van Lapland. Dit museum stond hoog aangeschreven en het was te zien waarom: de tentoonstelling was leuk ingedeeld en als buitenstaander kreeg je een goed inkijkje in de cultuur van de Samen.

Hier hebben we wat souveniertjes vandaan gehaald en ansichtkaarten gekocht. Die zullen nu eindelijk wel een keer in Nederland zijn aangekomen, maar nu eerst verder het verhaal van onze reisdag. We gingen een best end rijden vandaag: helemaal naar Luleå. Het weer werd slechter en slechter. Eenmaal voorbij de poolcirkel is de regen niet meer opgehouden tot laat in de avond. We eindigden de dag op een camperplek met uitzicht op de rivier bij Luleå, al zagen we er niet veel van door het hemelwater. Morgen zou het droog moeten zijn.

• 27 September 2020 - 11:58

Carin:

Ha Marloes en Stefan,

ja hoor kaart is aangekomen! Dank, wat ontzettend leuk!
    Even voorzichtig zijn met Sami oorspronkelijke bewoners noemen,..... ik kreeg bijna ruzie met iemand in het universiteitsmuseum in Tromsø .... die vertelde boos..... We came here at the same time...., ik heb het opgezocht en..... inderdaad je kunt niet zeggen wie er eerder waren Sami of de andere Scandinaviërs. Heel gek genoeg hebben Sami dna die overeenkomt met de Berber bewoners uit Marokko.
    Ik ga even verder lezen... leuk hoor, zo zit je op een regenachtige zondagochtend toch een beetje in zweden!
    Groet Carin