Glen Nevis en het eiland Skye - Reisverslag uit Portree, Verenigd Koninkrijk van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu Glen Nevis en het eiland Skye - Reisverslag uit Portree, Verenigd Koninkrijk van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

Glen Nevis en het eiland Skye

Door: Marloes

17 Juli 2016 | Verenigd Koninkrijk, Portree

Ik heb veel kleren; dit is iets wat de meeste mensen wel van mij weten. Als ik hier op Skye zou wonen, zou zo echter slechts een kwart van mijn assortiment geschikt zijn om aan te hebben.
De afgelopen dagen bestonden uit regen en veel wind, al was de reisdag van Roslin naar Glen Navis weer zonnig en warm. Glen Navis is een dorpje in de buurt van Fort William. De berg daar, Ben Navis, is met zijn 1342m de hoogste in Groot-Brittanië. Hoewel de reisdag zo mooi was, hadden we geen zin om nog de berg omhoog te gaan. De volgende dag zouden we immers meer tijd en energie ervoor hebben.
Het weer speelde niet mee op onze rustdag. Werkelijk bijna de hele dag door was er regen en alle plannen om te gaan wandelen werden overboord gegooid terwijl de spelletjes, boekjes en nintendo's naar voren werden gehaald. Het ging niet zoals gepland, maar een dag rusten voor we naar Skye zouden gaan, was ook niet erg. Overigens werd oom Albert ook al ziekig op deze dag.
Toen we gisteren vertrokken uit Glen Nevis, scheen de zon weer en de bergtop was prima zichtbaar. Eenmaal op de weg, bleef het zonnetje aanhouden. Het doel was om de ferry van 11:55 te halen. Die haalden we niet, ook al reden we nog zo hard over de hobbelige wegen. De spoorbrug die bekend was geworden door Harry Potter reden we voorbij want geloof me, hij was in het geheel niet bijzonder. Al die geweldige foto's ervan werden, waarschijnlijk vanuit een helikopter gemaakt, want vanaf de weg zag je er niet veel van.
De wind en regen namen toe terwijl we in de caravan zaten te wachten op de volgende ferry. De witte koppen stonden op het water en we zagen de vorige ferry met behoorlijke snoekduiken naar beneden gaan op de golven.
Onze ferry bleek gelukkig iets groter en daarmee beter bestand te zijn tegen slecht weer. De overtocht was daarom ook zonder noemenswaardige dingen gemaakt en toen waren we op het eiland Skye. De regen hield niet op, maar de mooie, mistige uitzichten gelukkig ook niet.
De thermometer gaf gisteren aan dat het slechts twaalf graden was dus de thermokleding die ik had meegenomen kwam goed van pas. Oom Albert had vandaag zelfs het elektrische kacheltje aangezet in zijn camper (krijg je ervan, als je gaat overwinteren in Spanje).
Het is op deze camping koud, nat, winderig maar oh zo mooi als het gaat om uitzichten. De schapen staan op vijf meter afstand en 's avonds, als de mist als een witte deken over Portree valt, zie je de lampjes van de weinige huizen nog net. Jacqueline begon zich vandaag overigens ziekig te voelen.
Vandaag hebben we een bezoekje gebracht aan het kasteel Dunvegan. Hier wonen al eeuwenlang de Chiefs van het geslacht van MacLeod. Zelfs elke dag dat er nog toeristen in regenkleding door hun kasteel banjeren, woont de Chief en zijn familie er in een afgescheiden gedeelte. De geschiedenis van hun familie, de portretten, de meubelen en het uitzicht van de ramen was prachtig. Het kasteel zelf is van de buitenkant afzichtelijk.
We rijden nu terug naar de camping. De komende dagen wordt het weer beter, met zelfs een zonnige dag op dinsdag! Morgen gaan we naar de distilleerderij van Talisker en voor de rest zien we wel wat we gaan doen.
Ik weet niet wanneer ik weer wat van me kan laten horen dus jullie zullen het voor nu moeten doen met deze update.

Wat ben ik blij met mijn waterdichte kleren,

P.S. Wifi is er alleen tegen betaling en elke andere vorm van internet bestaat niet meer. Op het hele eiland Skye is geen bereik, naast simpel bellen of smsen en de enige reden dat ik nu wat kan posten, is omdat Pim een dagkaart heeft gekocht die vanavond afloopt. Als iemand ons dus wil bereiken: bellen of smsen is het devies

• 17 Juli 2016 - 19:12

Riet:

Skye staat bekend als het eiland van mist en regen ..... : )
    Zo leuk die gekleurde huizen langs de kade in Portree!
    Heb in 2013 met Henk 1 nacht gelogeerd in het Rosedale Hotel, kamer op begane grond, op de hoek, ontbijt op de 1e verdieping met uitzicht op de haven, zooo mooi!!!!!
    Van de whiskey worden jullie wel weer warm en leuk dat jullie de destilleerderij gaan bezoeken!