Naar Zweden - Reisverslag uit Ängelholm, Zweden van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu Naar Zweden - Reisverslag uit Ängelholm, Zweden van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

Naar Zweden

Door: M@M

Blijf op de hoogte en volg Marloes

25 Juli 2017 | Zweden, Ängelholm

Zo hier even een verslagje. We zijn ondertussen beneden in Zweden bij Ängelholm op een natuur-camperplaats aangekomen. Tussen de bomen, vlak bij het strand. Je mag hier voor niets staan en er zijn zelfs toiletten. Wat wil een mens nog meer. Gisteren zijn we van boven Trondheim over de E3 naar beneden gereden richting Elverum. Die weg is behoorlijk onder handen genomen en heeft mooi asfalt en is iets rustiger om te rijden dan de gebruikelijke "Nordkapp-route" via de E6. Onderweg dachten we even dat het avond zou worden, zo donker werd het. Maar het bleek dat zich enkele wolken aan het verzamelen waren. Even later kletterde de regen op het dak en vielen de hagelstenen ons om de oren! Volgens Marloes waren de hagelstenen zo groot als golfballen, maar Mary Dresselhuys had het nu iets verkeerd. De hagelstenen waren wel behoorlijk, maar dat was toch iets te groot ingeschat. Enfin, de snelheid moest omlaag en de rijstroken waren kleine riviertjes geworden. Met andere woorden: het was even slecht weer. Gelukkig werd het toch snel weer droog.
Albert had via de app een SVR-camping uitgezocht net boven Rena. Via een klein weggetje kwamen we bij een huis. Hmmmmmm zou het daar zijn? Er stond al wel een camper dus maar eens het erf oprijden. Aaaah, gelukkig daar kwam een man uit het huis naar ons toelopen. Jacqueline vroeg de man in het Engels of het klopte dat hier een camping was. Zegt de man in een onvervalst Westlands accent: "Je ken gewoon Nederlands praten hoor". Bleek dat de eigenaar, een Nederlander dus, al 20 jaar in Noorwegen een huisje had en sinds kort, tot zijn eigen verbazing, op de NKC-campingsite te staan :-). Alleen werd daar een veel te laag tarief genoemd. Daar kwam hij dus achter omdat er opeens allerlei campers zijn erf op kwamen rijden.
Jacqie vroeg hem of we hier een nacht konden staan: "Ja hoor, wat jij wil". Okayyy.....en had hij nog voorkeur waar we moeten staan? "Nee, joh, waar jij wil". Dat was dus makkelijk. De combinaties neergezet en lekker wat te eten klaargemaakt. Piet heeft nog even een hengeltje uitgegooid en er werd nog even gekletst met de eigenaar. In de avond begon het te sputteren en 's nachts heeft het geregend, geregend en geregend! Gelukkig bleek het de volgende dag weer droog te zijn. Nadat we afscheid hadden genomen van onze campingeigenaar reden we verder naar het zuiden. Ons doel van die dag was de grens met Zweden omdat we ook nog onze tax terug moesten vragen over de aankopen die we hadden gedaan. Bij Halden (aan de grens) hadden we een leuke camperplaats gevonden en dan zouden we de volgende morgen de zaken regelen. Vlak voor de grens zag Jacqie de afslag naar Halden en die nam ze. Kwamen we bij een hele grote parkeerplaats van Svinesund en oh wonder, daar stond een bord waarop stond dat je daar je tax terug kon vragen! Dusssss, mooi op de juiste plek aanwezig. En op die parkeerplaats kon je ook overnachten. Het besluit was snel genomen: we zouden hier blijven overnachten. Een parkeerplaats verderop stonden de vrachtwagens op rij, maar daar hadden we geen last van. Na de koffie hebben we onze aankoopbonnen gepakt en in de souvenirszaak ons geld geregeld. En wat is er nu mooier om dat geld meteen weer uit te geven?!?! Dus nog een jasje gekocht, een mutsje, een haarband en paar boxershorts met de Noorse vlag en elanden :-). Gevolg: weer bonnen uitschrijven en geld terugkrijgen van de tax. Tja, zo konden we nog wel even doorgaan, maar het geld is een keer op.
Na een spelletje Skipbo lekker naar bed gegaan. We hebben heerlijk geslapen, alleen de persoon die altijd slaapt en zich nooit ergens iets van aantrekt, Piet dus, werd om 05.30 uur wakker van vertrekkende vrachtwagens.... En degene die altijd overal wakker van wordt, Marjon dus, lag lekker te pitten. Tja, Bredero zei het al: "Het kan verkeren".
We zijn dus, zoals gezegd, onder in Zweden bij Ängelholm. Morgen gaan we via de bruggen naar Denemarken en we zien wel hoe ver we komen. Mogelijk tot laterrrrrr.

• 26 Juli 2017 - 21:50

Riet:

Wat een belevenissen, mooimooimooi! :-)

• 27 Juli 2017 - 21:58

Carin:

Ha fam. Battjes / Marloes,
    ja ja de kaart vanaf de Noordkaap is ook binnen, geweldig, ik weet niet waar jullie nu zijn wellicht al in Almelo, maar het was weer heerlijk om de mooie verhalen te lezen. Het blijft toch een bijzonder gebied hoor dat hoge noorden. Goede terugreis en thuiskomst en bedankt voor de leuke verslagen, ik heb weer met rode oortjes zitten lezen.
    Vanaf dinsdag ben ik weer ook weer in Almelo, misschien dan es even wat afspreken Marloes?
    Groet aan iedereen
    Carin