Verdwaald in de Middeleeuwen - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu Verdwaald in de Middeleeuwen - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

Verdwaald in de Middeleeuwen

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

01 Juli 2014 | Zwitserland, Bern

En dat is geen klacht, maar een observatie. Bern is het meest kneuterige, lieflijke, redelijk moderne, maar toch o zo middeleeuwse stadje dat ik ken. Waar zal ik dan ook beginnen?

De reis naar Zwitserland was al uniek doordat ik in een oud-uitziende Fokker met propellers (!) naar Bern ben afgereisd. Heel apart om in een bijzonder plat Nederland weg te gaan en opeens in the middle of nowhere te staan met allemaal bergen om je heen.

Het 'vliegveld' van Bern is niet groter dan twee hangars met een lopende band voor de paar mensen die ruim-bagage meenemen. Het verkeer moest letterlijk stoppen omdat ons vliegtuig zou gaan landen en daarmee over de weg zou gaan! Wie dit fenomeen nog wil meemaken, moet snel zijn aangezien ze dit binnenkort gaan moderniseren en de weg gaan verleggen.

Bern zelf is nog helemaal intact doordat er geen enkele oorlog is geweest die het kapot heeft kunnen maken. De binnenstad stamt merkbaar nog uit de 16e eeuw, al zijn de winkels wel moderner. De straten zijn daarentegen nauw, op de hoofdstraat na waar iedereen ook gewoon midden op weg loopt. Weer geen klacht, maar een observatie. Het is ongelofelijk om gewoon op pad te gaan, met z'n allen te besluiten dat de hoofdweg toch veel groter en dus handiger is om over te lopen en daarmee niet de woede van mobilisten op de hals te halen. Auto's (en die zijn hier schaars) rijden gewoon rustig achter je. Het enige wat hetzelfde is met Nederland, zijn de moordzuchtige trambestuurders die hier zonder bel rondrijden!

Wat kan ik verder nog zeggen. Het is werkelijk lieflijk en gezellig hier. Zwitserland is nog niet vermorzeld door Argentinië dus de mensen hier zijn blij en ik vooral verbaasd.

Morgen ga ik nog wat meer de stad verkennen en mijn lievelingsdieren bezoeken waar deze stad zijn naam aan te danken heeft. Driemaal raden welke dieren dat zijn ;)

  • 01 Juli 2014 - 21:22

    Marjon:

    Hoi Bloem,
    Mooi om te lezen. Geniet er morgen maar fijn van. De auto is vanmorgen weer gerepareerd bij ons afgeleverd en we zitten vlak voor de Zwitserse grens bij Basel. Morgen gaan we naar Raron. Wie had gedacht dat jij nog eerder in Zwitserland zou zijn dan wij :-)
    Heel veel plezier en we horen van elkaar.
    M

  • 02 Juli 2014 - 18:45

    Je SOA:

    hoi lief nichtje,

    Heb je wel je benen opgetrokken toen je lande zodat je geen autodaken zou raken op de weg bij Bern.
    jammer dat het slecht weer is maar geniet als nog van de stad.
    we zien elkaar morgen eerst zwaaien naar de voorbij rijdende trein , en even later echt elkaar weer zien.
    zie er naar uit.
    doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is het digitale verslag van al mijn reizen. Langzaam maar zeker worden het er meer en meer. De laatste grote reis was die uit het jaar 2011 toen ik met vijf anderen naar de Noordkaap reisde en waar we in totaal 7000km hebben gereden. Waar ik in de toekomst ook heen ga, ik zal proberen om zoveel mogelijk mijn ervaringen te delen via de verslagen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 74009

Voorgaande reizen:

10 September 2022 - 30 September 2022

Een rondje Noorwegen

04 September 2020 - 02 Oktober 2020

Zweden

02 September 2018 - 20 September 2018

Oostenrijk 2018

02 Juli 2017 - 28 Juli 2017

Terug naar Noorwegen

09 Juli 2016 - 04 Augustus 2016

Het land van whisky, kastelen en meren: Schotland

01 Juli 2014 - 24 Juli 2014

On the road again

29 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Noorwegen, editie 2013

05 Augustus 2011 - 02 September 2011

Nordkapp 2011

25 Juli 2009 - 21 Augustus 2009

Noorwegen, freaking awesome!

18 Juli 2007 - 17 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: