Verdwaald in de Middeleeuwen - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu Verdwaald in de Middeleeuwen - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

Verdwaald in de Middeleeuwen

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

01 Juli 2014 | Zwitserland, Bern

En dat is geen klacht, maar een observatie. Bern is het meest kneuterige, lieflijke, redelijk moderne, maar toch o zo middeleeuwse stadje dat ik ken. Waar zal ik dan ook beginnen?

De reis naar Zwitserland was al uniek doordat ik in een oud-uitziende Fokker met propellers (!) naar Bern ben afgereisd. Heel apart om in een bijzonder plat Nederland weg te gaan en opeens in the middle of nowhere te staan met allemaal bergen om je heen.

Het 'vliegveld' van Bern is niet groter dan twee hangars met een lopende band voor de paar mensen die ruim-bagage meenemen. Het verkeer moest letterlijk stoppen omdat ons vliegtuig zou gaan landen en daarmee over de weg zou gaan! Wie dit fenomeen nog wil meemaken, moet snel zijn aangezien ze dit binnenkort gaan moderniseren en de weg gaan verleggen.

Bern zelf is nog helemaal intact doordat er geen enkele oorlog is geweest die het kapot heeft kunnen maken. De binnenstad stamt merkbaar nog uit de 16e eeuw, al zijn de winkels wel moderner. De straten zijn daarentegen nauw, op de hoofdstraat na waar iedereen ook gewoon midden op weg loopt. Weer geen klacht, maar een observatie. Het is ongelofelijk om gewoon op pad te gaan, met z'n allen te besluiten dat de hoofdweg toch veel groter en dus handiger is om over te lopen en daarmee niet de woede van mobilisten op de hals te halen. Auto's (en die zijn hier schaars) rijden gewoon rustig achter je. Het enige wat hetzelfde is met Nederland, zijn de moordzuchtige trambestuurders die hier zonder bel rondrijden!

Wat kan ik verder nog zeggen. Het is werkelijk lieflijk en gezellig hier. Zwitserland is nog niet vermorzeld door Argentinië dus de mensen hier zijn blij en ik vooral verbaasd.

Morgen ga ik nog wat meer de stad verkennen en mijn lievelingsdieren bezoeken waar deze stad zijn naam aan te danken heeft. Driemaal raden welke dieren dat zijn ;)

• 01 Juli 2014 - 21:22

Marjon:

Hoi Bloem,
    Mooi om te lezen. Geniet er morgen maar fijn van. De auto is vanmorgen weer gerepareerd bij ons afgeleverd en we zitten vlak voor de Zwitserse grens bij Basel. Morgen gaan we naar Raron. Wie had gedacht dat jij nog eerder in Zwitserland zou zijn dan wij :-)
    Heel veel plezier en we horen van elkaar.
    M

• 02 Juli 2014 - 18:45

Je SOA:

hoi lief nichtje,

Heb je wel je benen opgetrokken toen je lande zodat je geen autodaken zou raken op de weg bij Bern.
    jammer dat het slecht weer is maar geniet als nog van de stad.
    we zien elkaar morgen eerst zwaaien naar de voorbij rijdende trein , en even later echt elkaar weer zien.
    zie er naar uit.
    doei