De rotskunsten van Alta - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu De rotskunsten van Alta - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Marloes Battjes - WaarBenJij.nu

De rotskunsten van Alta

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

19 Augustus 2011 | Noorwegen, Alta

Gister zijn we dus weer een heel eind naar het zuiden gezakt. Rond tweeën kwamen we aan bij het museum in Alta. Het boekje dat we kregen, gaf ons allemaal nuttige info over de afbeeldingen. Zo meldde het boekje dat de complete route 2.9 km lang was en dat men daar gemiddeld 90 minuten over doet. Wij hebben maar de helft van de route gelopen en deden daar twee uur over. Mijn tip dus voor iedereen die naar dit zeer interessante en leuke gebeuren gaat; trek hiervoor een dag uit. Of neem oom Albert niet mee want die blijft bij elk plantje of diertje vijf minuten staan.
We waren dan ook nog maar net begonnen of een paar veldhamsters/goudgraankorrelmarmotten (ik heb echt geen idee wat het waren) schoten snel voor ons weg. Uiteindelijk lieten we oom Albert met papa achter en liepen door. We kwamen bij een andere post waar een restaurateur bezig was de afbeeldingen weer bij te verven. Op het bordje stond: "Don't disturb." maar iedereen die mij een beetje kent weet dat ik als ik iets wil weten, ik ook gewoon vraag. Ze bleek een net zo gezellige babbel te zijn als ik dus we mochten vragen wat we wilden. Het bleek dus dat de ingebeitelde afbeeldingen vroeger dus alleen dat waren, ingebeiteld. De verf is erop gekomen omdat ze dan duidelijker zichtbaarder zouden zijn voor de toeristen. Eigenlijk vond ze dat een soort vandalisme. Vonden wij ook, maar om het toch nog positief af te sluiten, zei ik dat dat verven (eigenlijk tamponeren maar swah) dan maar beter door een professional gedaan kon worden.
De rest van de route was heel indrukwekkend en de info uit het boekje was heel handig.
Na twee uur wandelen hadden we het allemaal wel gehad en met de woorden dat we nog wat over moesten laten voor een volgende keer, liepen we door de souvenirswinkel (waar ik een hele leuke muts kocht) terug naar de caravan. Na een paar uur rijden kwamen we aan op de parkeerplaats waar we eerder ook hadden overnacht en, nadat ik iedereen had verslagen met Jokeren, gingen we naar bed.
Vanochtend vroeg wakker geworden want papa is jarig. Cadeautjes gegeven en daarna weer snel op weg. We hebben net lekker kwarktaart gehad op een plek met uitzicht op een enorme gletsjer. We trekken nu verder richting Andeness met onder andere een 2 uur durende boottocht. Je kan al zien dat de herfst is begonnen hier. Niet alleen omdat het elke avond een kwartier eerder donker wordt, maar ook omdat de bomen al geel en rood aan het worden zijn. Enfin, het blijft mooi hier :)
Groetjes!

P.S. Hopelijk is alles goed in Nederland. We lazen dat er noodweer is geweest bij onze Zuiderburen.
P.S. Felicitaties voor papa kunnen naar mama's mobiel worden gestuurd ;)
@Riet Dat informatie-boekje geeft meer dan voldoende info vonden we dus daar krijgt Eric er een van ;)

• 19 Augustus 2011 - 14:58

Yvonne:

Hey hallo allemaal!

Ik heb eerst even een berichtje voor PIET!

PIET, VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG EN LAAT JE LEKKER VERWENNEN VANDAAG!

Voor alle andere reissgenoten

• 19 Augustus 2011 - 15:03

Yvonne:

Oeps, ik was nog niet klaar en weg was het berichtje!
    Voor de hele familie natuurlijk ook gefeliciteerd!
    Ik zal zo weer eens de reisverslagen gaan lezen. Hoorde al dat jullie je doel(noordkaap) hadden bereikt!

Groetjes van de Nijlandjes

• 19 Augustus 2011 - 16:02

Riet:

2e P.S. uitgevoerd :)
    Dank je voor boekje! Super dat jullie het in het echt hebben gezien.